bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Bestaanszekerheid | 1.918 | ||||
Bovenwettelijke juridische begeleiding statushouders | 21 | 41 | 61 | 61 | |
dierenartskostenregeling (Almeerse Pootje) | 90 | 90 | 90 | 90 | |
kwijtschelding beleidskeuze 1: beleid versoberen waardoor er minder mensen in aanmerking komen | 365 | 365 | 365 | 365 | |
kwijtschelding beleidskeuze 2: vast drempelbedrag bij kwijtscheldingen van € 120 | 89 | 89 | 89 | 89 | |
kwijtschelding beleidskeuze 3: kwijtschelding volledig afschaffen | 1.506 | 1.506 | 1.506 | 1.506 | |
lokale maatschappelijke opvang | 70 | 289 | 515 | ||
reserve sociaal domein (regionale Wmo) | 4.900 | ||||
Sociaal Stedelijk Team | 83 | 167 | 250 | ||
subsidies armoedebeleid en participatiebudget | 51 | 102 | 152 | 203 | |
Van vluchteling naar Almeerder | 150 | 150 | |||
totaal | 6.818 | 2.272 | 2.496 | 2.719 | 3.079 |
Bestaanszekerheid
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
1.918 | |||||
totaal | 1.918 |
De reserve bestaanszekerheid bestaat onder andere uit incidentele Rijksmiddelen voor armoedebestrijding. Deze middelen zijn in een reserve gestort met het idee te anticiperen waar inwoners het hardst nodig hebben. Er is geen vastgesteld bestedingsplan. Technisch gezien kan het geld dus vrijvallen. We stellen voor om het geld in de reserve bestaanszekerheid niet vrij te laten vrijvallen. Het geld blijft hierdoor beschikbaar om de bezuinigingen te verzachten voor onze inwoners die onevenredig hard worden geraakt. Indien de raad hiermee instemt wordt er bij de begroting een bestedingsplan voorgelegd.
Bovenwettelijke juridische begeleiding statushouders
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
21 | 41 | 61 | 61 | ||
totaal | 21 | 41 | 61 | 61 |
Het is mogelijk om te stoppen met het subsidiëren van de bovenwettelijke taken voor juridische begeleiding van statushouders. De bezuiniging moet gefaseerd plaatsvinden omdat het gaat om een langlopende subsidierelatie.
Dierenartskostenregeling (Almeerse Pootje)
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
90 | 90 | 90 | 90 | ||
totaal | 90 | 90 | 90 | 90 |
Hiervoor is een budget beschikbaar van € 90.000. In 2023 is er beperkt gebruik gemaakt van de regeling. In 2024 is ook de castratie van katten toegevoegd aan de regeling. Gezien het beperkte gebruik kan er voor gekozen om te stoppen met deze regeling.
Kwijtschelding beleidskeuze 1: beleid versoberen waardoor er minder mensen in aanmerking komen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
a. bezuiniging | 595 | 595 | 595 | 595 | |
b. implementatiekosten | -230 | -230 | -230 | -230 | |
totaal | 365 | 365 | 365 | 365 |
We hebben in totaal 3 maatregelen uitgewerkt voor het beleid van kwijtschelding. Om te voorkomen dat de bedragen dubbel tellen nemen we bij elk voorstel het verschil met de vorige maatregel op. Hieronder staat de eerste beleidskeuze toegelicht.
Als inwoners een laag inkomen hebben dan kunnen zij in aanmerking komen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De belasting hoeft dan niet betaald te worden. In Almere krijg je kwijtschelding als je inkomen op bijstandsniveau ligt of lager. Je mag dan ook bijna geen spaargeld of waardevolle bezittingen hebben. Het gaat meestal over de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing. Dit wordt bij ieder huishouden in rekening gebracht. Als gemeenten zijn we niet verplicht om kwijtschelding te geven. We kunnen ons beleid dus aanpassen. Zo kan de norm voor kwijtschelding strenger worden. Mogelijke beleidswijzigingen zijn:
1. de bijstandsnorm verlagen van 100% naar 90%,
2. kosten voor kinderopvang niet meenemen als uitgaven die meetellen voor de inkomensnorm, hierdoor hebben minder ouders van jonge kinderen recht op kwijtschelding,
3. Geen kwijtschelding meer voor natuurlijke personen die een zelfstandig beroep uitoefenen,
4. Verlagen van de vermogensnorm van € 2.000 naar €0.
We verwachten dat het aantal kwijtscheldingen zal afnemen. Overigens verwachten we niet dat alle inwoners die hierdoor geraakt worden de gemeentelijke belastingen ook kunnen en zullen betalen. Daarom houden we rekening met oninbare vorderingen van 30%. Dit zullen we extra moeten storten aan de voorziening voor oninbare debiteuren. Daarnaast zal ook deze wijzigingen naar verwachting zorgen voor extra bezwaren, klachten en vragen van de doelgroep die hiermee geraakt wordt. Er zal een extra FTE inzet nodig zijn die deze extra werkzaamheden kan uitvoeren. Ervan uitgaande dat minimaal 70% van de mensen die geen kwijtschelding meer ontvangt, de gemeentelijke belasting betaald, dalen de kwijtscheldingslasten van de gemeente met € 365.000.
Kwijtschelding beleidskeuze 2: vast drempelbedrag bij kwijtscheldingen van € 120
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
a. bezuiniging | 355 | 355 | 355 | 355 | |
b. implementatiekosten | -266 | -266 | -266 | -266 | |
totaal | 89 | 89 | 89 | 89 |
We hebben in totaal 3 maatregelen uitgewerkt voor het beleid van kwijtschelding. Om te voorkomen dat de bedragen dubbel tellen nemen we bij elk voorstel het verschil met de vorige maatregel op. Hieronder staat de tweede beleidskeuze toegelicht, en nemen we alleen het surplus op ten opzichte van de eerste maatregel.
Als inwoners een laag inkomen hebben dan kunnen zij in aanmerking komen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De belasting hoeft dan niet betaald te worden. In Almere krijg je kwijtschelding als je inkomen op bijstandsniveau ligt of lager. Je mag dan ook geen spaargeld of waardevolle bezittingen hebben. Het gaat meestal over de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing. Dit wordt bij ieder huishouden in rekening gebracht. Als gemeenten zijn we niet verplicht om kwijtschelding te geven. We kunnen ons beleid dus aanpassen. Bij deze bezuinigingsmaatregel voeren we een drempelbedrag in bij kwijtscheldingen. Dit betekent dat iedereen in ieder geval het drempelbedrag betaald.
We verwachten dat niet alle inwoners die nu kwijtschelding ontvangen, het drempelbedrag kunnen en zullen betalen. Daarom houden we rekening met oninbare vorderingen van 30%. Dit zullen we extra moeten storten aan de voorziening voor oninbare debiteuren. Daarnaast zal deze wijzigingen naar verwachting zorgen voor extra bezwaren, klachten en telefoongesprekken van de doelgroep die hiermee geraakt wordt. Er zal een extra FTE inzet nodig zijn die deze extra werkzaamheden kan uitvoeren.
Kwijtschelding beleidskeuze 3: kwijtschelding volledig afschaffen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
a. bezuiniging | 2.346 | 2.346 | 2.346 | 2.346 | |
b. implementatiekosten | -840 | -840 | -840 | -840 | |
totaal | 1.506 | 1.506 | 1.506 | 1.506 |
We hebben in totaal 3 maatregelen uitgewerkt voor het beleid van kwijtschelding. Om te voorkomen dat de bedragen dubbel tellen nemen we bij elk voorstel het verschil met de vorige maatregel op. Hieronder staat de derde beleidskeuze toegelicht, en nemen we alleen het surplus op ten opzichte van de tweede maatregel.
Als gemeenten zijn we niet verplicht om kwijtschelding te geven. We kunnen ons beleid dus aanpassen. Zo kan de kwijtschelding van gemeentelijke belasting volledig worden afgeschaft.
Door de invoering van deze maatregel krijgt geen elke inwoner meer kwijtschelding van gemeentelijke belasting. Overigens verwachten we niet dat alle inwoners die hierdoor geraakt worden de gemeentelijke belastingen ook kunnen en zullen betalen. Daarom houden we rekening met oninbare vorderingen van 30%. Dit bedrag zullen we extra moeten storten aan de voorziening voor oninbare debiteuren. Daarnaast zal ook deze wijzigingen naar verwachting zorgen voor extra bezwaren, klachten en vragen van de doelgroep die hiermee geraakt wordt. De huidige personele inzet die zich bezighoudt met het behandelen van kwijtscheldingsverzoeken zal hun tijd anders kunnen inzetten om de extra informatiebehoefte aan inwoners te verzorgen. Hierdoor zal er geen extra personele inzet nodig zijn. Ervan uitgaande dat minimaal 70% van de mensen die geen kwijtschelding meer ontvangt, de gemeentelijke belasting betaald, dalen de kwijtscheldingslasten van de gemeente met € 1.960.000.
Lokale maatschappelijke opvang
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
a bezuiniging | 220 | 439 | 665 | ||
b. verlaging bezuiniging i.v.m. stapeling | -150 | -150 | -150 | ||
totaal | 70 | 289 | 515 |
Het is mogelijk om te bezuinigen op de preventieve inzet voor de lokale maatschappelijke opvang door scherp te sturen op efficiëntie, effectiviteit. We kijken dan vooral naar overloop en dubbelingen met andere bestaande voorzieningen en contracten. Te denken valt aan inloopvoorzieningen, verslavingszorg en aparte begeleidingsproducten. Ook kijken we welke uitgaven te verschuiven zijn naar de regionale Wmo-begroting. De verblijfplaatsen voor maatschappelijke opvang laten we volledig intact. Het effect op de begroting is in de eerste jaren lager vanwege de afbouw van subsidies. NB: narekening en afstemming op regionaal niveau nodig.
Reserve sociaal domein (regionale Wmo)
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
4.900 | |||||
totaal | 4.900 |
Almere is centrumgemeente voor de uitvoering van de regionale Wmo in Flevoland. Eventuele overschotten of tekorten op die begroting worden afgewikkeld met de reserve. Op dit moment zit daar € 16 miljoen in vanwege recente overschotten. € 4,9 miljoen is vrije ruimte voor de gemeente Almere. Er rust geen terugbetalingsregeling op het geld. Het geld houden wij vast voor risico’s bij de doordecentralisatie beschermd wonen en als investeringsruimte voor het realiseren van lokale Wmo voorzieningen zoals woonvoorzieningen. De doordecentralisatie is nu voor de vierde keer uitgesteld naar op zijn vroegst 1 januari 2026. Invoering op deze datum is onzeker, mede gezien de wet controversieel is verklaard.
Het geld blijft beschikbaar voor het afdekken van risico's en investeringen in nieuwe Wmo voorzieningen.
Sociaal Stedelijk Team
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
83 | 167 | 250 | |||
totaal | 83 | 167 | 250 |
We evalueren de uitgaven uit het budget voor het Sociaal Stedelijk Team en maken op basis van effectiviteit en efficiëntie nieuwe financieringsafspraken over de inzet van de expertise.
Subsidies armoedebeleid en participatiebudget
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
32 | 65 | 97 | 129 | ||
totaal | 32 | 65 | 97 | 129 |
Het totaal budget aan subsidies is € 2,0 miljoen. We stellen voor om op basis van inhoudelijke resultaten en de uitkomsten van de Sociale staat van Almere, de subsidies voor Kindervakantieland, Weekje weg, cofinanciering Matching talents van de VMCA, de Weekendacademie VO (cofinanciering met onderwijs) en de subsidie aan Tactus voor ex-gedetineerden gefaseerd af te bouwen. Dit is ongeveer 10% van het totale budget. Afbouwen van subsidies vraagt maatwerk en kost tijd. We gaan ervan uit dat in een periode van 4 jaar de subsidies stapsgewijs worden afgebouwd. Met de gekozen afbouw zorgen we ervoor dat het inhoudelijke kernaanbod kinderarmoede grotendeels behouden blijft.
Daarnaast gaan we onderzoeken of we de inzet op armoede en participatie ook anders kunnen vormgeven. Zo willen we het Werk- en participatie aanbod om gaan zetten in contracten. Verder willen we onze partners stimuleren en ondersteunen op het gebied van fondsenwerving en sponsoring, zodat zij meer geld uit de markt kunnen halen. Als laatste willen we bekijken hoe het subsidiegeld, dat voornamelijk naar de grote gevestigde partijen gaat, effectiever (anders) ingezet kan worden om onze beleidsdoelen te realiseren.
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
19 | 37 | 55 | 74 | ||
totaal | 19 | 37 | 55 | 74 |
Het totaal budget aan subsidies is € 2,0 miljoen. We stellen voor om op basis van inhoudelijke resultaten en de uitkomsten van de Sociale staat van Almere, de subsidies voor Kindervakantieland, Weekje weg, cofinanciering Matching talents van de VMCA, de Weekendacademie VO (cofinanciering met onderwijs) en de subsidie aan Tactus voor ex-gedetineerden gefaseerd af te bouwen. Dit is ongeveer 10% van het totale budget. Afbouwen van subsidies vraagt maatwerk en kost tijd. We gaan ervan uit dat in een periode van 4 jaar de subsidies stapsgewijs worden afgebouwd. Met de gekozen afbouw zorgen we ervoor dat het inhoudelijke kernaanbod kinderarmoede grotendeels behouden blijft.
Daarnaast gaan we onderzoeken of we de inzet op armoede en participatie ook anders kunnen vormgeven. Zo willen we het Werk- en participatie aanbod om gaan zetten in contracten. Verder willen we onze partners stimuleren en ondersteunen op het gebied van fondsenwerving en sponsoring, zodat zij meer geld uit de markt kunnen halen. Als laatste willen we bekijken hoe het subsidiegeld, dat voornamelijk naar de grote gevestigde partijen gaat, effectiever (anders) ingezet kan worden om onze beleidsdoelen te realiseren.
Van vluchteling naar Almeerder
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
150 | 150 | ||||
totaal | 150 | 150 |
Er ligt nog geen uitgewerkt plan voor deze middelen die beschikbaar zijn gesteld in het coalitieakkoord 2022.
In 2024 zal uit het budget nog twee onderzoeken betaald worden. Deze gaan over het maatschappelijk draagvlak onder Almeerders voor nieuwkomers en over de situatie van gezinsmigranten. Er kan daarom pas vanaf 2025 op het budget worden bezuinigd.