We verwachten een paspoortpiek tot en met 2028
Daarom bereiden we ons voor op een druk 2025. Tot en met 2028 verwachten we meer aanvragen voor paspoorten en identiteitskaarten. Om dit goed te regelen, zorgen we voor genoeg getraind personeel en een snellere afhandeling van de aanvragen. Ons nieuwe voorspellingsmodel heeft ons dit jaar al geholpen, en we denken dat het in 2025 weer goed zal gaan. Doordat we meer inzicht hebben in onze data, bijvoorbeeld wanneer het druk en rustig is, kunnen we een verantwoorde bezuiniging op dienstverlening doorvoeren. We verwachten dat de impact hiervan beperkt is doordat we bijvoorbeeld op de rustige momenten de openingstijden aanpassen.
In 2025 blijven we werken aan het inlopen van achterstanden
Vooral bij ingewikkelde aanvragen. We gaan slimmer werken en digitaliseren waar het kan. Dit vraagt om geduld en zorg, maar zo willen we de achterstanden verder verminderen. In 2025 passen we de prijzen (leges) weer aan, vooral door inflatie. De prijzen voor huwelijken verhogen we, omdat ze te laag zijn om de kosten te dekken. We proberen deze prijsveranderingen zo eerlijk mogelijk door te voeren.
Er zijn in 2025 geen verkiezingen gepland, wat ons tijd geeft om alles goed te evalueren en onze processen te verbeteren. Ook gaan we in 2025 adresonderzoeken slimmer aanpakken. Deze kosten nu soms meer tijd dan nodig is, voor zowel de inwoners als voor ons. We willen dit beter doen zonder minder nauwkeurige registraties te maken. Daarnaast beginnen we in 2025 met het vergoeden van de kosten voor naamswijzigingen, als aan alle voorwaarden is voldaan.
Doelstellingen bij dit programma
- We verwachten 40.000 mensen te helpen met een nieuwe ID-kaart of paspoort en 15.000 mensen met een nieuw rijbewijs. In totaal verwachten we meer dan 80.000 afspraken te verwerken.
- De wachttijd voor een van deze producten is maximaal twee weken.
- Voor ingewikkelde aanvragen willen we de wachttijd met minstens 10% verkorten. Dat betekent dat de wachttijd voordat de aanvraag behandeld wordt, korter is.
- We hebben 3 moeilijke taken helemaal opnieuw bekeken en alle onnodige stappen verwijderd. Hierdoor kunnen we inwoners sneller en makkelijker helpen.