We investeren samen met het Rijk onze stad
Wij hebben de Raad eerder geïnformeerd over geld dat door het Rijk is toegezegd voor investeringen in de stad (via het BO MIRT en BO Leefomgeving). Het gaat dan vooral om mobiliteitsmaatregelen in en rondom het centrum, onderzoek naar ontwikkeling van Pampus en meer woningen in Oosterwold. Het Rijk betaalt een groot deel van deze kosten, maar voor sommige projecten moeten wij ook meebetalen, dit noemen we cofinanciering.
Regiodeal Nieuwland
Voor de Regiodeal Nieuwland hebben we € 18,2 miljoen ontvangen. De focus ligt op het versterken van het technisch onderwijs op verschillende niveaus (mbo, hbo en universitair) en het versterken van het vestigingsklimaat voor bedrijven in tech en transitie. In het nieuwe meerjarenprogramma Fonds Verstedelijking Almere wordt een voorstel gedaan voor de cofinanciering hiervan.
Almere centrum
Afgelopen maanden hebben we gekeken op welke wijze we deze cofinanciering kunnen invullen. Voor de ontwikkeling van Almere Centrum is in totaal vanuit het rijk € 58,5 miljoen toegezegd. Dit vraagt naar verwachting om € 26 miljoen aan cofinanciering. Een deel van de cofinanciering kan vermoedelijk worden gevonden via het 'kostenverhaal' bij ontwikkelaars en de te openen grondexploitaties. Hier wordt nu stadsbreed beleid voor opgesteld. Conform het coalitieakkoord stellen wij deze begroting ruim € 8 miljoen beschikbaar voor de ontwikkeling van het centrum, deze wordt als cofinanciering in zijn geheel ingezet. Voor de overige projecten worden waar nodig gesprekken gevoerd over bijdragen, ook van onze partners in deze projecten. Dit alles heeft tijd nodig. Zodra er meer duidelijkheid is over de haalbaarheid van de financiering via kostenverhaal zullen wij u informeren.
We zetten ons in voor het toekomstbestendig houden van onze bedrijventerreinen
We houden onze bedrijventerreinen toekomstbestendig met middelen uit het Fonds Stedelijke Vernieuwing. In 2024 hebben we de raad per raadsbrief geïnformeerd over het onderzoek revitalisering Almeerse bedrijventerreinen dat wij hebben laten verrichten. Daar komt onder andere uit dat er een structurele preventieve aanpak nodig is om veroudering van bedrijventerreinen op korte termijn te voorkomen.
We willen aan de slag met de verlenging van de Bedrijfsinvesteringszone van Almere Haven, dat eind 2024 afloopt. Ook willen we het organiserend vermogen van ondernemers op bedrijventerreinen op onder meer Randstad en Poldervlak stimuleren om gezamenlijk te investeren in toekomstbestendige bedrijventerreinen. Veilig ondernemen, verduurzaming of grootschalig onderhoud kunnen aanleidingen zijn om de samenwerking met ondernemers en gemeente te intensiveren. Daarnaast willen we waar nodig urgente fysieke knelpunten op bedrijventerreinen als de Steiger verhelpen. Dit om de kwaliteit en veiligheid van de openbare ruimte te verhogen.
We werken aan het realiseren van de ambities uit de Mobiliteitsvisie 2030
Almere maakt werk van gezonde, duurzame en veilige mobiliteit. Ons unieke gescheiden mobiliteitssysteem biedt een sterke basis om deze doelen na te streven. Onze inwoners , ondernemers en bezoekers maken onderweg gebruik van diverse netwerken in de stad. Dit gebruik gaat wel veranderen, omdat de stad groeit en vooral het centrum verder verstedelijkt. In de Mobiliteitsvisie zijn onze ambities op het gebied van versterking, verbetering en verduurzaming opgenomen. Zo behouden we wat we hebben en verbeteren we waar dat nodig is.
We gaan in 2025 aan de slag met het mobiliteitsplan Hart voor de Stad
We gaan in 2025 onderzoeken hoe we doorgaand verkeer uit het centrum kunnen beperken, om het centrum bereikbaar te houden en de kwaliteit van leven in het gebied te verbeteren. Nu we de keuzes voor het hart van de stad duidelijk hebben, kunnen we werken aan het parkeerbeleid. Deze keuzes dienen als kader voor het parkeerbeleid. We gaan in 2025 het nieuwe parkeerbeleid voorleggen aan de raad. Hierin vertellen we hoe we om willen gaan met het parkeren in onze stad.
We gaan in 2028 zero-emissie zones instellen voor stadslogistiek
De zones zijn inmiddels bekend, namelijk de kernwinkelgebieden van Almere Haven, Almere Stad en Almere Buiten. We gaan door met de verdere uitwerking van het instellen van deze zero-emissie zones in 2025. Daarnaast onderzoeken we in 2025 de mogelijkheden tot het invoeren van milieuzones.
We werken samen aan regionale bereikbaarheid
We zien dat door de groei van het aantal toeristen, bedrijven en inwoners in onze regio de druk op bestaande infrastructuur toeneemt. Voor Almere is de regionale bereikbaarheid van groot belang. Door samen te werken en kennis te delen hopen we knelpunten het hoofd te bieden. Dit doen we bijvoorbeeld door te experimenteren met- en ontwikkelen van nieuwe technologische toepassingen. Dit doen we samen met partners in de regio en daarbuiten .
Doelstellingen bij dit programma
- We gaan in 2025 het nieuwe parkeerbeleid voorleggen aan de raad.
- We gaan werken aan de verlenging van de Bedrijfsinvesteringszone in Almere Haven en ondersteunen het organiserend vermogen van ondernemers, bijvoorbeeld op de Randstad en Poldervlak.