Overhead en bedrijfsvoering

Ambitie

We zetten in op werving én behoud van medewerkers

We zijn in de afgelopen jaren steeds beter geworden in het werven van vaste medewerkers. In een krappe arbeidsmarkt volstaat dat echter niet meer om het personeelsbestand op peil te houden. Daarom zijn we vanaf 2023 maatregelen gaan nemen om medewerkers te behouden. Deze voeren we uit onder de slogan ‘Wij willen werken voor Almere!’.
Zo hebben we maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers een goede start maken. Dat moet ervoor zorgen dat nieuwe medewerkers sneller zijn ingewerkt en zich eerder thuis voelen in onze organisatie.
Medewerkers die zelf ontslag hebben genomen, worden sinds het voorjaar van 2024 geïnterviewd. We willen erachter komen waarom zij vertrekken. Dat maakt het mogelijk om te bedenken wat we kunnen doen om het vertrek van medewerkers in te perken.
Ook voeren we strategische analyses uit om scherper te krijgen wat we aan personeel nodig hebben. Daarbij houden we rekening met actuele ontwikkelingen, zoals de digitalisering van werkprocessen. Hier gaan we in 2025 mee door. Bij elke afdeling bekijken we welke kwaliteiten en mensen we nu hebben en wat in de toekomst waarschijnlijk nodig zal zijn. Ook om bijvoorbeeld tijdig in te kunnen spelen op de vervanging van oudere medewerkers met specifieke competenties, die in de komende jaren met pensioen gaan.

Inhuur blijft nodig

De ambities die we als organisatie stellen, willen we zo veel mogelijk realiseren door de inzet van onze vaste medewerkers. Maar om over de benodigde realisatiekracht en expertise te kunnen beschikken, ontkomen we er niet aan om ook medewerkers in te huren.
In 2023 hebben we de raad geïnformeerd over de uitvoering van de motie "Inhuur externe medewerkers bij de gemeente Almere". Dit heeft niet geleid tot minder inhuur, wel tot een beperking van de fiscale en juridische risico's van inhuur. Door het inhuurproces grotendeels onder te brengen bij een centrale Inhuurdesk zijn we meer in control en hebben we beter zicht op waar en hoe er wordt ingehuurd. Dat maakt het mogelijk om nog kritischer te beoordelen of inhuur altijd wel noodzakelijk is. Het inhuurpercentage blijft vooralsnog stabiel op hetzelfde percentage als in voorgaande jaren.

We bezuinigen € 5 miljoen op de organisatie

Bij de takendiscussie hebben we al besloten om € 3,5 miljoen te bezuinigen. Het gaat daarbij om een algemene kaasschaaf op de organisatie en versoberingen rondom catering en extern vergaderen. Op 26 september hebt u besloten deze bezuiniging met € 1,5 miljoen te verhogen. Daarbij kijken we vooral naar marketing en communicatie. We zetten deze raadsperiode stevig in op het versterken van de toekomstbestendige organisatie. De bezuinigingen kiezen we daarom zorgvuldig. We willen dat wat net is opgebouwd niet nu weer afbreken.

Lasten & baten

102

8,5%

2

0,2%

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2024 13:05:33 met de export van 11/15/2024 16:15:30