We werken aan verbinding tussen het ruimtelijk, sociaal en economisch domein
Dit is ook één van de adviezen uit de sociale staat van de stad. Het bouwen van een sterke stad en brede welvaart voor Almeerders is iets dat inzet van alle domeinen vraagt. Daarom verbinden we de onderwijsopgaven aan andere domeinen voor de versterking van de stad. Bijvoorbeeld van de regiodeal, waarin nadrukkelijk de verbinding met bedrijven in de stad gezocht wordt. Maar ook met sport en cultuur ter bevordering van een rijkere schoolweek en het vergroten van de sociale cohesie.
Onze ambitie is toegankelijk onderwijs voor iedereen in Almere
Het huidige lerarentekort vormt hiervoor een belemmering. Dit tekort is groot, groeiend en het hoogste in het land. Juist op plekken waar de sociaaleconomische situatie minder is, groeit het lerarentekort het snelst. Dit zet de toegankelijkheid van goed onderwijs onder druk, juist voor hen die al op een achterstand staan. We kunnen het lerarentekort als gemeente niet oplossen maar kunnen wel zoveel als mogelijk proberen het onderwijsveld hierbij te helpen en de gevolgen te verkleinen, van de huidige tekorten.
In 2025 krijgen we beter inzicht in hoe de tekorten over de stad zijn verdeeld, zowel op wijk- als op schoolniveau door gebruik van een daarvoor ontwikkelde monitor. Daardoor kunnen we ons beleid beter aanpassen en onze interventies gerichter inzetten. Het Noodplan lerarentekort dat we in 2024 hebben uitgevoerd zetten we ook in 2025 door. We werken plannen uit voor de ‘Regionale aanpak lerarentekort’ als opvolger van het eerdergenoemde Noodplan. Dit alles doen we in samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, schoolbesturen en binnenkort ook met buurgemeente Lelystad.
We zetten in op robuuste scholen qua omvang van leerlingen
Daarom zetten we, binnen onze mogelijkheden, in op scholen met een omvang van 400 leerlingen. Dit helpt om het lerarentekort terug te dringen. Kleine scholen vragen namelijk relatief veel leraren. Daarom zetten we in op robuuste scholen, waar ervaren leerkrachten, onervaren leerkrachten kunnen helpen en waar ondersteuning effectiever te organiseren valt. We werken een plan hiervoor in 2025 uit. We werken in 2025 aan het opzetten van ‘een vliegende brigade’, dit zijn leerkrachten die bovengemiddeld presteren en die we kunnen inzetten op scholen waar nu problemen zijn. Daarnaast breiden we bestaande promotiecampagnes uit, gaan we door met ondersteuning op scholen en zetten we onderwijsambassadeurs in.
We werken aan de doorgaande ontwikkelingslijn van 0 tot 27 jaar
Om kinderen kansrijk, gezond en veilig op te laten groeien werken we samen met (voor)scholen, jeugdhulp en maatschappelijke partners aan afspraken over jeugd- en onderwijsbeleid. Dit doen we met de Lokale Educatieve Agenda (LEA.) 2024-2028. Deze is in 2024 met de raad gedeeld. In de LEA. zijn vier maatschappelijke opgaven benoemd:
- Kwalitatief sterke en toekomstgerichte educatie.
- Ondersteuning waar nodig voor kind, jongere, ouder en verzorger.
- Inspirerende leeromgeving voor educatieve groei.
- Aandacht voor de professional.
Eind 2024 wordt de raad geïnformeerd over welke stappen we samen met het werkveld precies gaan zetten per maatschappelijke opgave. Hierbij hoort ook een concretisering van de doelstellingen die we willen behalen en wat we willen gaan meten om te kijken of we op koers liggen. Hierover informeren we jaarlijks de raad. Daarmee geven we de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act) rondom de LEA. vorm.
We zetten in op het terugdringen van het aantal voortijdige schoolverlaters
Hiervoor hebben we het programma voortijdig schoolverlaters. Dit (regionale) programma zou eigenlijk lopen tot en met 2024. Deze is door het rijk verlengd tot 31 juli 2025, met een uitvoering die mag doorlopen tot 31 december 2025. Dit is vanwege de nieuwe wet van school naar duurzaam werk, die op 1 augustus 2025 in moet gaan. De nieuwe wet beoogt jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt zelfredzaam te maken. Belangrijke wijzigingen zijn dat de leeftijd van de doelgroep die onder de wet valt van 23 jaar naar 27 jaar wordt verhoogden hiermee groter wordt. Daarbij komt er extra aandacht voor de overgang naar werk en de verbinding met de arbeidsmarkt. We bereiden ons hierop voor door nieuwe samenwerkingsafspraken te maken met scholen en mbo-instellingen om het aantal voortijdig schoolverlaters terug te dringen. En daarnaast nauwer samen te werken met interne collega’s en partners op het gebied van arbeidstoeleiding. Ook gaan we onderzoeken of de lopende subsidies voldoende aansluiten op de nieuwe wetgeving. Daarnaast kijken we welke impact de nieuwe wetgeving heeft op de capaciteit en de deskundigheid van onze eigen organisatie.
We herijken de aanpak thuiszitters
Naast voortijdig schoolverlaters kennen we ook de categorie ‘thuiszitters’. Dit zijn leerplichtige kinderen die wel zijn ingeschreven bij een school, maar zonder geldige reden meer dan 4 weken volledig niet naar school gaan. In 2025 zullen we de bestaande aanpak thuiszitters samen met de scholen en het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere herijken. We doen dit met als doel om de gezamenlijke aanpak nog meer aan te laten sluiten bij de huidige problematiek. In het verlengde hiervan gaan we ook de subsidies voor de doelgroep 18- evalueren en waar nodig aanpassen.
Leerlingenvervoer draagt bij aan het toegankelijk maken van onderwijs
Dit geldt voor leerlingen waarvoor geen andere mogelijkheid is om op school te komen zonder gebruik te maken van deze vorm van vervoer. We passen in 2025 de verordening voor het leerlingenvervoer aan. In 2024 hebben we al een start gemaakt met deze aanpassingen. We ronden dit in 2025 af en leggen deze verordening voor aan de raad. Daarnaast zetten we in op een nieuwe opstapplek voor leerlingen die recht hebben op leerlingenvervoer in Oosterwold (nabij de Albert Heijn en de school de Verbeelding) en hopen vanaf 2025 leerlingenvervoer met het begeleid busvervoer naar Oosterwold te kunnen aanbieden.
Bij de volwasseneneducatie zetten we in op basisvaardigheden
In Almere heeft ongeveer 16% van de inwoners moeite met basisvaardigheden, zoals de Nederlandse taal, lezen en schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Dit zorgt ervoor dat deze mensen minder goed mee kunnen doen in de maatschappij. We gaan aan de slag met de Gezinsaanpak Geletterdheid, waarvoor de regierol vanaf 2025 bij de gemeente komt te liggen. Hoe dit er precies uit gaat zien, is nog onbekend. We zijn in afwachting van de uitkomsten van een Rijksonderzoek naar de invulling hiervan. Ondertussen denken we na hoe we dit zelf kunnen invullen. Ook gaan we andere oplossingen verkennen voor de relatieve hoge instroom van nieuwkomers bij al onze taalvoorzieningen.
We werken aan het vasthouden en aantrekken van talent
Het vasthouden en aantrekken van talent voor met name onderwijs, zorg en techniek is van groot belang voor de stad en regio. Samen met partijen in de stad werken we er aan dat meer leerlingen hun ouders, maar ook volwassenen die zich willen omscholen kiezen voor een vervolgopleiding in de sectoren die belangrijk zijn voor de stad. Vervolgens is het de kunst hen vast te houden en te verbinden met organisaties en bedrijven in Almere. Een rijk en aantrekkelijk studentenleven trekt talent naar onze stad en brengt reuring in onze stad. We gaan samen met het onderwijs, studentenverenigingen en (culturele) partners inzetten op het aantrekkelijker maken van onze stad voor jongeren en studenten. Hierbij vinden wij het belangrijk dat er aandacht is voor het imago van Almere als aantrekkelijke studentenstad, maar zorgen wij vooral dat er veel te doen en te beleven is voor studenten. De ontwikkeling van de campus in het hart van de stad is daarbij een belangrijk onderdeel. Studenten vinden er plek om te wonen, te studeren en te recreëren samen met de andere bewoners en bezoekers van de binnenstad.
We werken aan passende schoolgebouwen in de bestaande en nieuwe stad
Almere wordt ouder en dat betekent dat steeds meer gebouwen gerenoveerd of vervangen moeten worden. Dit geldt ook voor schoolgebouwen. Welke schoolgebouwen dit precies betreft staat in het Integraal HuisvestingsPlan (IHP). De vernieuwingsopgave voor het basisonderwijs gebeurt in Stedenwijk, Molenbuurt, Haven en Stad Oost. Voor Molenbuurt werken we in 2025 aan een inhoudelijke samenwerking voor de scholen en de partners die gaan participeren in de nieuwe schoolgebouwen. We gaan in 2025 ook een start maken in Almere Haven. Daarnaast werken we in 2025 verder aan de nieuwbouw van De Meergronden (oplevering vooralsnog voorzien in 2028).
We zetten in op het multifunctioneel gebruik van schoolgebouwen
Het gaat hierbij om het toevoegen van functies aan schoolgebouwen, zoals een buurthuis en kinderopvang, en op duurzaamheid. Dit doen we voor nieuwe schoolgebouwen in de hele stad. Daarnaast werken we aan het vormgeven van toekomstige schoolgebouwen in Pampus. Dit is een ontwikkeling die nog in de toekomst ligt maar waarvan het belangrijk is om nu al mee aan de slag te gaan. Het gaat in dit nieuw te bouwen stadsdeel om 12 basisscholen, 2 scholen voor voortgezet onderwijs, 1 school voor speciaal onderwijs en 1 school voor voortgezet speciaal onderwijs.
Doelstellingen bij dit programma
- In 2025 krijgen we beter inzicht in hoe het lerarentekort over de stad is verdeeld, zetten de uitvoering van het Noodplan lerarentekort door en we werken plannen uit voor de ‘Regionale aanpak lerarentekort’.
- We werken binnen het noodplan aan het opzetten van ‘een vliegende brigade’, breiden de promotiecampagnes uit, en continueren de ondersteuning op scholen en de inzet van onderwijsambassadeurs.
- We concretiseren de doelstellingen van de LEA., maken deze meetbaar en informeren de raad hierover eind 2024 in 2025.
- We herijken de bestaande aanpak thuiszitters in 2025.
- We bereiden ons voor op de wet van school naar duurzaam werk voor door nieuwe samenwerkingsafspraken te maken met scholen en mbo-instellingen en de samenwerking met partners op het gebied van arbeidstoeleiding te versterken.
- De aanpassing van de verordening leerlingenvervoer wordt afgerond en voorgelegd aan de raad.
- We realiseren een nieuwe opstapplek voor leerlingen die recht hebben op leerlingenvervoer in Oosterwold
- We stellen in 2025 nieuwe beleidsplannen op voor volwasseneneducatie, zowel lokaal als regionaal.
- We maken inhoudelijke samenwerkingsafspraken met de scholen en de partners die gaan participeren in de nieuwe schoolgebouwen in Molenbuurt. We starten de planontwikkeling voor de vernieuwing van de basisscholen in Haven, werken verder aan de nieuwbouw van De Meergronden en starten met het vormgeven van toekomstige schoolgebouwen in Almere Pampus.