bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Gemeenschappelijke regeling GGD | 411 | 411 | 411 | ||
afschaffing individuele mantelzorgwaardering | 162 | 162 | 162 | 162 | |
40% bezuinigen op subsidies middenaanbod specifieke doelgroepen (welzijn) | 234 | 467 | 700 | ||
scheidingsloket | 550 | 300 | 250 | 250 | 250 |
jeugdpreventie | 210 | 421 | 631 | ||
totaal | 550 | 462 | 1.266 | 1.710 | 2.154 |
Gemeenschappelijke regeling GGD
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
411 | 411 | 411 | |||
totaal | 411 | 411 | 411 |
Het is mogelijk om evenredig te bezuinigen op de GGD. In deze bezuiniging hebben we gerekend met een bezuiniging van 7%.
We zien hierbij een grote onzekerheid met betrekking tot de haalbaarheid van de bezuiniging. Ten eerste moet er bestuurlijk draagvlak zijn bij de andere Flevolandse gemeenten om op de basistaken GGD te bezuinigen. Over de plustaken beslist de gemeente Almere zelf. Hierop zitten echter forse knelpunten. Het gaat bijvoorbeeld om toegang en regie op de jeugdhulp, de jeugdgezondheidszorg op scholen en de consultatiebureaufunctie. Om bovengenoemde problemen op te lossen zullen al bezuinigingen en keuzes nodig zijn. Dit hang ook nog samen met de versterking van de regie jeugdhulp om te komen tot stevige lokale teams. Dit wordt meegenomen als aparte investeringsbeslissing binnen de maatregelen die we voor de jeugdhulp nemen.
Afschaffing individuele mantelzorgwaardering
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
162 | 162 | 162 | 162 | ||
totaal | 162 | 162 | 162 | 162 |
We kunnen stoppen met de individuele mantelzorgwaardering voor circa 3.000 inwoners. In de takendiscussie is dit budget al met € 150.000 gekort. Na deze bezuiniging is er dan geen budget meer. We moeten ons dan concentreren ons op collectieve vormen van waardering en ondersteuning voor mantelzorgers op basis van verdiepend behoeftenonderzoek.
40% bezuinigen op subsidies middenaanbod specifieke doelgroepen (welzijn)
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
234 | 467 | 700 | |||
totaal | 234 | 467 | 700 |
In plaats van ons voorstel te bezuinigen op de subsidies voor het middenaanbod kunnen we ook 40% bezuinigen. In totaal bezuinigen we dan € 0,7 miljoen. We moeten hiervoor een afwegingskader ontwikkelen en een subsidieplafond hanteren.
Scheidingsloket
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
550 | 300 | 250 | 250 | 250 | |
totaal | 550 | 300 | 250 | 250 | 250 |
Bij de programmabegroting 2023 is in het coalitieakkoord geld beschikbaar gesteld voor het relatie en scheidingsloket. Dit betreft € 0,50 miljoen in 2023 en dit loopt af tot structureel € 0,25 miljoen vanaf 2026. De middelen zijn afgelopen niet volledig besteed en doorgeschoven naar latere jaren. Nu stellen wij voor om dit geld terug te geven aan de algemene middelen.
Jeugdpreventie
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
a. bezuiniging jongerenwerk en participatie | 113 | 227 | 340 | ||
b. bezuiniging preventieve jeugdinterventies | 73 | 146 | 219 | ||
c. bezuiniging Humanitas | 24 | 48 | 72 | ||
totaal | 210 | 421 | 631 |
Het is mogelijk om evenredig te bezuinigen op jeugdpreventie. In deze bezuiniging hebben we gerekend met een bezuiniging van 7%. Het effect op de begroting is de eerste jaren lager vanwege de afbouw van subsidies.