bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
kostensoort | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 | lasten 2027 | baten 2027 | lasten 2028 | baten 2028 |
inkoop | 10,3 | 24,5 | 42,4 | 57,0 | ||||||||||
subsidieontvangst | 423,3 | 436,5 | 473,2 | 494,9 | 491,3 | 513,7 | 534,0 | |||||||
totaal | 0,0 | 423,3 | 0,0 | 436,5 | 0,0 | 473,2 | 10,3 | 494,9 | 24,5 | 491,3 | 42,4 | 513,7 | 57,0 | 534,0 |
Wij krijgen geld van het Rijk via het gemeentefonds. De algemene uitkering uit het gemeentefonds is het grootste deel van onze inkomsten. Het Rijk verdeelt de algemene uitkering van het gemeentefonds aan gemeenten op basis van maatstaven. Te denken valt aan het aantal inwoners, het aantal jongeren en huishoudens met een laag inkomen. De gemeenteraad mag zelf bepalen hoe het geld uit het gemeentefonds wordt uitgegeven. We moeten hiermee in ieder geval wel onze wettelijke taken betalen. We reserveren geld voor loon en prijsstijgingen. In de tabel zijn dit lasten. Ook houden we rekening met de groei van het gemeentefonds. Die groei noemen we accres. Het geld voor loon en prijsstijgingen en groei van het gemeentefonds in 2025 verdelen we bij de programmabegroting 2025. Het geld voor 2026 wordt verdeeld bij de programmabegroting 2026 etc. |
---|