bedragen x € 1.000
risico's | restrisico | kans | risicobedrag | risicobedrag |
---|---|---|---|---|
(A) | (B) | (AxB) | Q1 2024 | |
Omgevingswet en WKB | 5.000 | 60% | 3.000 | 3.000 |
totaal | 5.000 | 3.000 | 3.000 |
Omgevingswet en WKB
Op 1 januari 2024 zijn de Wet Kwaliteitsborging Bouwen en de Omgevingswet in werking getreden. De invoering van beide wetten betekent een grote wijziging van het omgevingsrecht en heeft een groot effect op de wijze waarop de gemeente werkt en samenwerkt met partners en medeoverheden. De invoering heeft ook negatieve financiële consequenties waarvan op dit moment nog niet zeker is of en in welke mate het ministerie van Binnenlandse Zaken de financiering van het gewijzigde takenpakket zal invullen. We zijn aangesloten bij de werkgroep monitoring omgevingswet die de effecten de komende jaren in beeld gaat brengen. Ook zijn wij aangesloten bij het onderzoek transitiekosten dat uitgevoerd wordt door KPMG/Cebeon. De resultaten worden in het 3e kwartaal van 2024 verwacht Wij hebben de afgelopen tijd onderzoek uitgevoerd naar de financiële effecten en dienstverleningseffecten voor de gemeente Almere en naar mogelijke verhaaloplossingen. Daarover zijn we nadrukkelijk nog in gesprek met de VNG en het ministerie van BZK. Het nadeel hebben we ingeschat op € 1,5 miljoen per jaar. Ook zijn we op 1 januari 2024 nog niet klaar met het invoeren van deze wetten. Op 1 januari 2032 moeten beide wetten in volledige omvang zijn ingevoerd. Daarbij gaat het niet alleen om een technische invoering, maar ook moet de wijze van werken (de geest van de wet) in de driehoek stad, organisatie en bestuur goed geborgd worden zodat voor alle partijen helderheid en transparantie ontstaat in de verwachtingen en ambities die we met elkaar hebben. Dit voorkomt financiële risico's en claims gedurende het realiseren van initiatieven. Het goed invoeren van de wetten kost extra geld of er zijn wellicht nog andere onvoorziene financiële effecten. |
---|
Beheersingsmaatregelen
De gemeente volgt de ontwikkelingen nauwgezet en anticipeert waar mogelijk tijdig op deze ontwikkelingen. Er is ruimte voor bestuurlijke keuzes om dit dekkingsvraagstuk te verkleinen en er is breder aanvullend onderzoek nodig om de daadwerkelijke effecten en alternatieve dekkingsmogelijkheden in kaart te brengen. Hiervoor treden wij ook in overleg met medeoverheden en kijken daarbij ook naar de rol van de Rijksoverheid bij deze belangrijke wetgevingsoperatie. We zijn aangesloten bij de werkgroep monitoring omgevingswet die de effecten de komende jaren in beeld gaat brengen. Ook zijn wij aangesloten bij het onderzoek transitiekosten dat uitgevoerd wordt door KPMG/Cebeon. De resultaten worden in het 3e kwartaal van 2024 verwacht De komende maand wordt de monitor over het 2e kwartaal ingevuld. De gevolgen in het 1e kwartaal waren nog niet groot omdat eind 2023 een hausse aan aanvragen is binnengekomen waarvan het merendeel in het 1e half jaar van 2024 is afgehandeld. Nu komen er steeds meer aanvragen/meldingen onder de omgevingswet en gaan we de gevolgen van de nieuwe wet ervaren. Naar verwachting kunnen we in het 1e half jaar van 2025 aangeven hoe de 1e ervaringen zijn met de effecten van de Omgevingswet. |
---|
Financiële inschatting
We hebben onderzoek uitgevoerd naar de effecten voor de gemeente Almere en naar mogelijke verhaaloplossingen. Het nadeel hebben we ingeschat op structureel € 1,5 miljoen. We worden hier tijdelijk voor gecompenseerd door het Rijk. We weten alleen nog niet hoeveel geld we tijdelijk van het Rijk krijgen. We hebben dit nu ingeschat op 3 jaar lang € 1,5 miljoen. Deze effecten hebben we in 2022 al in de begroting verwerkt. |
---|