Gebiedsontwikkeling Oosterwold
04 | Gebiedsontwikkeling Oosterwold |
---|---|
Vestigingsplaats | Almere |
Programma | Wonen |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente | |
De portefeuillehouder Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ontwikkeling, Grondbedrijf, Omgevingsvisie, Omgevingsplan, Omgevingsvergunningen, Sport van centrumgemeente Almere is voorzitter van het Bestuurlijk Overleg Oosterwold. | |
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties | |
Er vinden geen dotaties door de gemeente Almere plaats. Indien de voorziening kostenverhaal Oosterwold onverhoopt negatief wordt, dan zullen de deelnemende partijen financieel moeten bijspringen. | |
Openbaar belang | |
Oosterwold komt tot stand in een samenwerking met het Rijk (Rijksvastgoedbedrijf; RVB) en de gemeente Zeewolde. Om de ontwikkelstrategie uit te kunnen voeren is een gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie in het leven geroepen door middel van het oprichten van een gemeenschappelijke regeling in de vorm van een centrumgemeenteconstructie: de Gemeenschappelijke Regeling Gebiedsontwikkeling Oosterwold. De gebiedsregisseur is de leidinggevende van deze uitvoeringsorganisatie. De portefeuillehouders Ruimtelijke Ordening van de gemeenten Almere en Zeewolde vormen het Intergemeentelijk Overleg. Dit overleg heeft een coördinerende, afstemmende en besluit voorbereidende functie ten aanzien van de uitvoering van de regeling. Naast de gemeenten kunnen het RVB, de provincie Flevoland en het Waterschap Zuiderzeeland worden uitgenodigd voor dit overleg. Zij hebben een adviserende functie zonder stemrecht. Het intergemeentelijk overleg aangevuld met RVB, de provincie Flevoland en het Waterschap Zuiderzeeland wordt het Bestuurlijk Overleg Oosterwold genoemd. De gemeente Almere fungeert hierbij als centrumgemeente en voert de administratie. | |
Financiële positie |
bedragen x € 1 miljoen
realisatie 2023 | begroot begin 2024 | begroot begin 2025 | |
eigen vermogen | |||
vreemd vermogen | 9,2 | 9,2 | 2,4 |
resultaat jaarrekening | |||
jaarlijkse bijdrage | |||
Risico's en risicobeheersing | |||
Indien de kavelverkoop (het afsluiten van anterieure overeenkomsten door initiatiefnemers) stagneert, bestaat de kans dat de uitgaven de inkomsten overstijgen. Aangezien de baten voor de kosten uit gaan kan er adequaat gestuurd worden op de uitgaven en zijn zodoende de financiële risico’s beter beheersbaar. Indien blijkt dat bij de afronding van het project meer exploitatiebijdragen ontvangen zijn dan dat er aan kostenverhaal is uitgegeven dan is er sprake van een terugbetalingsverplichting. Door middel van tussentijdse rapportages wordt de financiële stand van zaken bewaakt. Ook wordt hierbij meerjarig de stand van de voorziening op basis van prognoses in de gaten gehouden. De rapportages worden met de gebiedsmanager besproken. Daarnaast wordt twee keer per jaar de financiële stand van zaken besproken in het Bestuurlijk Overleg Oosterwold. De gemeente Almere fungeert als centrumgemeente. Rapportage over Oosterwold vindt plaats in bijlage Kostenverhaal Oosterwold. |
ENDVBEND
IbbA Lieven de Key
08 | IbbA Lieven de Key |
---|---|
Vestigingsplaats | Almere |
Programma | Wonen |
Rechtsvorm | Vennootschap onder Firma |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente | |
Om kennis te borgen en onnodige kosten te voorkomen, bestaat de directie van de vof IbbA Lieven de Key uit een ambtelijk vertegenwoordiger van Almere en een directielid van Lieven de Key. | |
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties | |
De gemeente Almere draagt voor de eerste 380 IbbA woningen start/basis 50% van het financieel risico. Voor de start/basis woningen boven de 380 en voor de kaveltypes plus, extra, vrijstaand draagt Almere het gehele financiële risico. Het directe financieel gemeentelijk belang is voor de IbbA start-financieringen 1.0 afgedekt door een naar de vof gestorte risicovoorziening (ten laste van de betreffende grondexploitaties) van € 4.250 per kavel, Voor de IbbA plus is ten behoeve van het risico een bedrag van € 6.000 per kavel gestort naar de vof vanuit de reserve IbbA plus. Naast het financieringsrisico draagt de gemeente voor 50% risico in de eventuele tekorten die kunnen ontstaan op de bedrijfsvoering van de vof IbbA Lieven de Key. Voor de IbbA plus 2.0 regeling is door de vennoot gemeente Almere per kavel € 2.000 als 50% risicobijdrage gestort naar de vof. De Key heeft echter aangegeven dat boven het totaal van 380 woningen geen nieuwe IbbA-verplichtingen kunnen worden aangegaan. Almere draagt derhalve boven de 380 woningen voor 100% het risico. De Almeerse afdracht aan de vof bedraagt dan € 4.000 per kavel. | |
Openbaar belang | |
Stimuleren van particulier opdrachtgeverschap voor starters met een inkomensgroep tot het niveau van beneden modaal inkomen (circa € 22.000) tot € 40.000. | |
Financiële positie |
bedragen x € 1 miljoen
realisatie 2023 | begroot begin 2024 | begroot begin 2025 | |
eigen vermogen | 15,9 | 15,9 | 15,4 |
vreemd vermogen | 2,5 | 2,5 | 2,0 |
resultaat jaarrekening | 4,2 | 0,0 | 0,0 |
jaarlijkse bijdrage | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Risico's en risicobeheersing | |||
Financiële risico’s zijn afgedekt middels voorzieningen binnen de vof en op de balans van de gemeente. Jaarlijks wordt bij de jaarrekening ten behoeve van de balans, een risicoscan gemaakt van de waardeontwikkeling van het vastgoed op basis van taxaties bij de verkoop van tranches versus de ontwikkeling van de schuldpositie. |
ENDVBEND
Ibba Ymere
09 | IbbA Ymere |
---|---|
Vestigingsplaats | Almere |
Programma | Wonen |
Rechtsvorm | Vennootschap onder Firma |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente | |
Om kennis te borgen en onnodige kosten te voorkomen is besloten om een ambtelijk vertegenwoordiger van Almere aan te wijzen als gevolmachtigd directeur in de vof IbbA. Deze aanwijzing is verbreed tot de vof IbbA Ymere voor de benodigde acties zoals het aangaan van een samenwerkingsovereenkomst met Ymere. | |
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties | |
De gemeente Almere en Ymere dragen beide het risico van de IbbA start-financieringen in Nobelhorst. Binnen de grondexploitatie Hout/Noord is bij start IbbA een bedrag van € 7.500 per kavel gereserveerd voor maximaal 150 kavels ten behoeve van de gezamenlijke storting in de vof IbbA Ymere. Op basis van de fasering van uitgiften zijn stortingen ten laste van de grondexploitatie gebracht. Bij een lagere risicodekking per kavel wordt het verschil in een afzonderlijke voorziening bij de gemeente ondergebracht. Bij een hogere risicodekking per kavel dan de afgesproken € 7.500 per kavel zullen beide partijen voor 50% bijdragen aan dit verschil. Op dit moment is het risicoprofiel € 4.000 per kavel, wat betekent dat gemeente Almere € 4.000 per kavel direct in de vof heeft gestort en € 3.500 per kavel in de voorziening heeft achtergehouden. Deze laatste voorziening is bij jaarrekening 2019, uitgaande van de risicoanalyse, vrijgevallen. Ymere heeft in 2014 besloten de uitgifte na 51 kavels niet meer te continueren. De risicostorting (kapitaalstorting) is derhalve beperkt tot 51 keer € 4.000. In 2023 is op basis van de laatste risicoanalyse de risicostorting terugbetaald aan de vennoot Almere. | |
Openbaar belang | |
Het stimuleren van het particulier opdrachtgeverschap (PO) voor starters met een inkomensgroep tot het niveau van beneden tot net boven modaal inkomen (circa € 27.000 tot € 40.000). | |
Financiële positie |
bedragen x € 1 miljoen
realisatie 2023 | begroot begin 2024 | begroot begin 2025 | |
eigen vermogen | 0,222 | 0,222 | 0,222 |
vreemd vermogen | 1,013 | 1,013 | 1,013 |
resultaat jaarrekening | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
jaarlijkse bijdrage | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Risico's en risicobeheersing | |||
Periodiek wordt bij de jaarrekening een risicoanalyse gemaakt van de uitwerking van de schuldpositie en de aflossingssituatie en mogelijkheden van leningen aan de deelnemers. De accountant van de vof toetst onder meer deze gegevens inclusief de risicoanalyse bij de controle op de jaarrekening van de vof IbbA Ymere. |
ENDVBEND