Niet van toepassing op dit programma.
Niet van toepassing op dit programma.
Niet van toepassing op dit programma.
Onvermijdelijke knelpunten, meevallers en neutrale wijzigingen zijn opgenomen in de 3e kwartaalrapportage. |
---|
Onderstaand de wijzigingen die (deels) betrekking hebben op dit programma.
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
onvermijdelijke bijstellingen | |||||
hogere kosten jeugdhulp | -4.500 | -3.500 | -9.555 | -9.686 | -9.686 |
projectvertraging | |||||
implementatiebudget jeugdhulp | 575 | -575 | |||
totaal | -3.925 | -4.075 | -9.555 | -9.686 | -9.686 |
Hogere kosten jeugdhulp
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Jeugdhulp | |||||
a. hogere kosten GGZ | -3.200 | -3.200 | -3.200 | -3.200 | -3.200 |
b. hogere kosten jeugdzorg met verblijf | -300 | -300 | -300 | -300 | -300 |
c. nagekomen kosten niet gecontracteerde zorg 2023 | -1.000 | ||||
e. invullen bezuiniging jeugdhulp eigen bijdrage | -6.055 | -6.186 | -6.186 | ||
Financiën | |||||
d. terugdraaien € 511 miljoen bezuiniging jeugdhulp | 6.055 | 6.186 | 6.186 | ||
totaal | -4.500 | -3.500 | -3.500 | -3.500 | -3.500 |
We verwachten in 2024 totaal € 4,5 miljoen aan extra kosten, waarvan € 3,5 miljoen structureel. De belangrijkste oorzaken zijn:
• Jeugd GGZ: € 3,2 miljoen extra, voornamelijk door meer cliënten en langere behandeltrajecten. Ook is er € 0,9 miljoen extra voor FACT-teams, die jeugdigen met ernstige psychiatrische problemen ondersteunen. Voor de FACT-teams zijn medio 2023 contracten afgesloten.
• Jeugdzorg met verblijf: Dit komt vooral door hogere tarieven door kleinere groepen bij de jeugdzorg plus en een stijging van het aantal jongeren. Door de hoge kosten van de trajecten lopen de kosten bij een stijging van een beperkt aantal jongeren snel op.
• Niet-gecontracteerde zorg: € 1 miljoen nabetalingen voor 2023. Vanaf 2025 verwachten we deze kosten nagenoeg niet meer.
Veel kostenstijgingen komen doordat de voorgestelde maatregelen nog niet zijn doorgevoerd. In het afgelopen jaar is veel inzet gepleegd op het op orde brengen van de interne basis. Er is onder andere gewerkt aan dashboards voor meer sturingsinformatie, het op orde brengen van de bezetting, het maken van actuele procesbeschrijvingen en het terugdringen van niet gecontracteerde zorg. Daarnaast lopen er 2 inkopen voor jeugdhulp ( met en zonder verblijf ) en werken we met de partners aan de inrichting van stevige lokale teams.
Bij de implementatie van de contracten zit ook het doorvoeren van de voorgestelde maatregelen. In de nieuwe contracten zit de ontwikkelopgave die we met elkaar hebben stevig verankerd. Voorbeeld is de ontwikkelopgave GGZ. Vanaf 2025 gaan we bij de GGZ strenger inzetten op meer groepsbehandeling ter vervanging van individuele behandeling. Ook dringen we het aantal aanbieders terug om tot betere sturing te komen op de inzet van dit product.
Voor de jeugdzorg met verblijf ligt vanaf 2025 de focus op het verminderen van zware residentiële zorg en het afschalen naar lichtere vormen. Maar ook op de uitstroom van 18-plussers. Belangrijke voorwaarde is voldoende alternatieve woonruimte. Bij jeugdzorg plus zal gestuurd worden op een kortere behandelduur van jongeren omdat de kleinere groepen intensievere zorg kunnen bieden. De verwachting is dat dit effect pas op de langere termijn zichtbaar wordt.
Positief is dat door de stevige sturing de niet-gecontracteerde zorg in 2024 naar verwachting € 3 miljoen goedkoper is dan in 2023. Hierdoor blijven de verwachte kosten voor niet gecontracteerde zorg binnen de begroting. We blijven inzetten op verdere kostenverlaging via actief contractbeheer en de nieuwe contracten vanaf 2025.
We zien een voorzichtig positief effect op de onderdelen waar stevig op is gestuurd maar een kostengroei op andere onderdelen. Vanwege de genoemde oorzaken verhogen we het jeugdhulpbudget structureel met € 3,5 miljoen. De financiële opgave blijft groot. In 2025 moeten de zorgkosten € 5 miljoen lager zijn dan in 2024. In de grafiek in het begin van dit hoofdstuk is dit weergegeven (blauwe balk).
We werken samen met aanbieders en verwijzers aan maatregelen, zoals ook opgenomen in het Raadsvoorstel transformatie jeugdhulp en inmiddels vastgelegd in de nieuwe contracten. Verder werken we de mogelijkheid uit voor het inperken van de reikwijdte van de jeugdhulp. Concreet gaat het om het niet meer aanbieden van bepaalde vormen van jeugdhulp. Dit is een hardere maatregel, die ook onderdeel uitmaakt van de landelijke hervormingsagenda.
Verder heeft het kabinet de bezuiniging van € 511 miljoen op de jeugdzorg teruggedraaid. In het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet stond dit al. We krijgen via de septembercirculaire hiervoor € 6,2 miljoen vanaf 2026. Hiermee kunnen we bezuiniging 'eigen bijdrage jeugdhulp' in onze begroting invullen.
Implementatiebudget jeugdhulp
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Jeugdhulp | |||||
575 | -575 | ||||
totaal | 575 | -575 |
Om de sterke lokale teams op te zetten en voor de implementatie van de inkoop jeugdhulp zonder verblijf is bij de Programmabegroting 2024 geld beschikbaar gesteld. In 2024 is er in totaal € 2,5 miljoen beschikbaar. Het opzetten van de sterke lokale teams is vertraagd maar wel al in gang gezet. Dit loopt door in 2025. Ook de kosten voor (de implementatie van) de aanbesteding jeugdhulp zonder verblijf lopen door in 2025. We schuiven daarom € 0,6 miljoen door naar 2025.