bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
mantelzorg | -150 | -150 | -150 | -150 | |
totaal | -150 | -150 | -150 | -150 |
Gezondheid
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
mantelzorg | -150 | -150 | -150 | -150 | |
totaal | -150 | -150 | -150 | -150 |
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
-150 | -150 | -150 | -150 | ||
totaal | -150 | -150 | -150 | -150 |
Mantelzorgers zijn een cruciale schakel in onze stad, aangezien zij onmisbare zorg en ondersteuning bieden aan hulpbehoevenden.
Omdat we vaak op hen rekenen, verhogen we het budget voor mantelzorgondersteuning naar € 150.000. Dit stelt ons in staat om hun inspanningen beter te waarderen en te ondersteunen. Met dit extra geld komt de eerder ingeboekte bezuiniging van € 150.000 te vervallen.
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Gezond in de Stad | 140 | 380 | 299 | 299 | |
subsidies ontmoeting en verbinding (welzijn) (geamendeerd) | -50 | -2 | 92 | 140 | |
Goud in Almere | 175 | 175 | 175 | 175 | |
bezuinigen op subsidies middenaanbod specifieke doelgroepen (welzijn) | 36 | 67 | 100 | ||
totaal | 265 | 589 | 633 | 714 |
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
a. bezuiniging programmabudget | 140 | 380 | 123 | 123 | |
b. bezuiniging subsidie GGD | 177 | 177 | |||
totaal | 140 | 380 | 299 | 299 |
We stoppen met de netwerkregisseurs voor het Preventieakkoord en bijdragen aan andere gezonde initiatieven in de stad. We brengen personele lasten uit dit programmabudget onder bij de GALA rijksgelden. De bijdragen aan buurt-AED’s blijven wel behouden. Hierbij garanderen we ook de dekkingsgraad van de apparatuur in nieuwe wijken. We bezuinigen daarmee bijna geheel op de (extra) middelen uit het coalitieakkoord.
We stellen voor om vanaf 2027 te stoppen met de subsidie die we verstrekken aan de GGD voor de centrale zorgverlener. We verwachten hierover financieringsafspraken te kunnen maken met de zorgverzekeraar.
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
a. subsidie ontmoeting en verbinding (welzijn) | 48 | 142 | 190 | ||
b. amendement 17: lagere bezuiniging senior live | -50 | -50 | -50 | -50 | |
totaal | -50 | -2 | 92 | 140 |
We stoppen vanaf 2026 gefaseerd met de subsidieverlening aan Senior-Live/Stichting Hier-TV. Dit gaat om digivaardigheid voor bijvoorbeeld ouderen. Het effect op de begroting is de eerste jaren lager vanwege de afbouw van subsidies. Ook voeren we vanaf 2027 de bezuiniging op Speelhaven structureel door. Eerder is al door de raad besloten in het kader van de bezuinigingen op het welzijnskader om dit budget af te bouwen.
De raad heeft een amendement aangenomen om de bezuiniging om senior live te verlagen met € 50.000.
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
175 | 175 | 175 | 175 | ||
totaal | 175 | 175 | 175 | 175 |
We stoppen met de netwerkbijeenkomsten en overige uitgaven voor Goud in Almere. De regeling van groot naar beter blijft bestaan in ieder geval tot en met 2028.
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
36 | 67 | 100 | |||
totaal | 36 | 67 | 100 |
We kunnen een taakstelling van doorvoeren door op het ‘middenaanbod’ voor specifieke doelgroepen. We ontwikkelen een afwegingskader en hanteren een subsidieplafond bij de beoordeling van subsidieaanvragen voor dit deel van het ondersteuningsaanbod. Het effect op de begroting is de eerste jaren lager vanwege de afbouw van subsidies. Het betreft de financiering van aanbod dat gericht is op specifieke doelgroepen waarvoor geen indicatie nodig is. Denk aan projecten van MEE, de VMCA, Humanitas, de Zorggroep, maar ook inzet van kleinere organisatie valt hier onder. Ook geven we ongeveer € 0,3 miljoen uit aan belangenbehartiging van kwetsbare groepen (bijvoorbeeld stichting NAH Forum en stichting ABRI). Welke organisaties en projecten geraakt worden, hangt af van de inhoud van het (nog te ontwikkelen) afwegingskader.
Niet van toepassing op dit programma.
Onvermijdelijke knelpunten, meevallers en neutrale wijzigingen zijn opgenomen in de 3e kwartaalrapportage. |
---|
Onderstaand de wijzigingen die (deels) betrekking hebben op dit programma.
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
onvermijdelijke bijstellingen | |||||
vrijval stelpost autonome groei | -46 | -86 | -124 | ||
overheveling JGZ-taken naar GGD | -190 | -190 | -190 | -190 | |
projectvertraging | |||||
Scheidingsloket | 525 | -275 | -250 | ||
totaal | 525 | -465 | -486 | -276 | -314 |
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Veiligheid en handhaving | |||||
OFGV | -24 | -46 | -68 | ||
Veiligheidsregio Flevoland | -133 | -266 | -410 | ||
Dienstverlening en samenwerking met de stad | |||||
GGU | -10 | -19 | -28 | ||
MRA | -5 | -9 | -13 | ||
VNG | -2 | -4 | -6 | ||
Gezondheid | |||||
publieke gezondheidszorg | -46 | -86 | -124 | ||
Financiën | |||||
verdeling autonome groei | 220 | 430 | 649 | ||
vrijval autonome groei | 500 | 1.000 | 1.500 | ||
totaal | 500 | 1.000 | 1.500 |
In het coalitieakkoord van de vorige coalitie is jaarlijks € 1 miljoen cumulatief uitgetrokken voor autonome groei vanaf 2026. Dit was gebaseerd op een groei van de stad met 2.500 opgeleverde woningen per jaar. In de vierde kwartaalrapportage 2023 hebben we de raming van het aantal op te leveren woningen verlaagd naar gemiddeld 1.400 woningen per jaar.
Dit betekent dat we ook ongeveer de helft van het geraamde budget kunnen laten vrijvallen. Vanuit het resterende budget zullen we via een bedrag per woning/inwoner/jongere automatisch geld beschikbaar stellen voor kosten die hierdoor stijgen: de GGU, MRA, VNG, Omgevingsdienst, GGD, Publieke gezondheidszorg consultatiebureau en veiligheidsregio. Bij deze instellingen hebben we een contractuele verplichting om de groei te compenseren. Daarna houden we vanaf 2026 nog cumulatief € 0,3 per jaar beschikbaar voor overige autonome groei. Dit geld is beschikbaar voor knelpunten in bijvoorbeeld het minimabeleid en leerlingenvervoer, waarbij kosten stijgen als er sprake is van groei van de stad.
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Gezondheid | |||||
-190 | -190 | -190 | -190 | ||
totaal | -190 | -190 | -190 | -190 |
Met ingang van 2025 gaan de JGZ-taken over naar de GGD. Het gaat om de wettelijke taak voor de jeugdgezondheidszorg, jeugdwelzijn- en preventie en de toegang en regie van de jeugdhulp. De medewerkers van de Zorggroep Almere die nu voor de JGZ werkzaam zijn zullen onder de gemeentelijke CAO komen te vallen, net zoals alle andere medewerkers van de GGD. De gemeentelijke CAO ligt hoger dan de CAO van de zorggroep Almere. Dit kost € 0,2 miljoen extra.
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Gezondheid | |||||
Scheidingsloket | 525 | -275 | -250 | ||
totaal | 525 | -275 | -250 |
Het plan voor het aanpakken van relatie- en scheidingsproblemen is vertraagd. Er is nu een aangepast voorstel om het plan in fases uit te voeren. In 2025 wordt de basisinfrastructuur verbeterd in lijn met de jeugdhulpbezuinigingen. In 2026 wordt gestart met de uitvoering. Ook houden we in 2026 € 275.000 beschikbaar voor versterking van de Jgz en de transformatie van de jeugdhulp
miljoen
49
3,9%
5
0,4%
Er zijn geen resultaten gevonden.