Niet van toepassing op dit programma.
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
beheerniveau stadscentra omlaag | 340 | 340 | 340 | ||
stoppen bijdrage inhaalslag informatievoorziening | 25 | 25 | 25 | 25 | |
kunstwerken, beheer onderdoorgangen van ProRail overnemen | 30 | 30 | 30 | 30 | |
reserve Openbare Ruimte | 1.000 | ||||
reserve Openbare Ruimte - projecten FVA | 2.500 | ||||
uitfaseren olieschermen voor blauwalgbestrijding | 54 | 85 | 85 | ||
kleine verkeerskundige maatregelen | 150 | 150 | 150 | 150 | |
omvormen van grote grasvelden naar bos | 40 | 40 | 40 | ||
Differentiatiegelden | 609 | 609 | 609 | 609 | |
minder vaak herstellen openbare verlichting | 50 | 50 | 50 | 50 | |
implementatiekosten van maatschappelijke effecten bezuinigingsopgave | -300 | -300 | -100 | ||
budgetplafond inclusief taakstelling op groenonderhoud | 1.000 | 1.000 | 1.000 | ||
minder vaak snoeien stam en wortelopschot | 50 | 50 | 50 | ||
stoppen met kosteloos faciliteren elektravoorziening standplaatshouders en kleinschalige evenementen | -125 | 40 | 40 | 40 | |
herstelkosten evenementen in rekening brengen | 20 | 20 | 20 | 20 | |
verminderen budget bewonerswensen | 53 | 53 | 53 | 53 | |
totaal | 3.500 | 512 | 2.161 | 2.392 | 2.492 |
Beheerniveau stadscentra omlaag
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
340 | 340 | 340 | |||
totaal | 340 | 340 | 340 |
De stadscentra worden nu op beheerkwaliteitsniveau A onderhouden. Dit kunnen we voor het groenbeheer afschalen naar niveau B. Het bezuinigen op het beheer van beplantingen zou circa € 40.000 besparen. Het minder intensief beheren van onkruid op verhardingen bespaart nog eens € 40.000.
Voor de verharding is dit niet mogelijk, omdat vanwege de beperkte middelen op dit moment in de praktijk al op niveau B wordt beheerd. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de verzakkingen in de omgeving van het stadhuis en de variatie aan verhardingen rondom station Almere Centrum. Dit maakt verder bezuinigen zoals voor het groen niet goed mogelijk.
Plantenbakken verwijderen
In de stadscentra staan vrij luxe plantenbakken die relatief duur zijn in het onderhoud. Een deel van deze bakken is om veiligheidsredenen op de desbetreffende locaties geplaatst, omdat hiermee voertuigen uit het centrum worden geweerd. Het weghalen van de plantenbakken zorgt naar verwachting voor een besparing van € 260.000 per jaar. deze 'obstakels' zijn wel nuttig. Deze bakken zouden vervangen kunnen worden door legoblokken (grote betonnen blokken in de vorm van een legosteen) of leeg kunnen worden gelaten.
Alternatieve opties zouden zijn om ondernemers te vragen om (mee) te betalen aan de plantenbakken of om de plantenbakken (of het watergeven) over te nemen van de gemeente. Ook is het mogelijk om bij een nieuwe aanbesteding te kiezen voor andere beplanting, waardoor minder vaak vervangen van planten nodig is.
Stoppen bijdrage inhaalslag informatievoorziening
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
25 | 25 | 25 | 25 | ||
totaal | 25 | 25 | 25 | 25 |
Binnen de beheerorganisatie maken we een inhaalslag op de informatievoorziening. Met vernieuwing van applicaties, de implementatie van nieuwe tooling en beter informatiebeheer, willen we de productiviteit en effectiviteit verhogen. De kosten voor informatievoorziening nemen daarbij wel toe.
Het is mogelijk om € 25.000 te besparen op onze bijdrage aan een initiatief dat zich richt op de ontwikkeling van standaarden (samen met andere overheden). Het zijn investeringen om in de toekomst professioneler te beheren, maar die op korte termijn niet direct iets opleveren.
Kunstwerken, beheer onderdoorgangen van ProRail overnemen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
30 | 30 | 30 | 30 | ||
totaal | 30 | 30 | 30 | 30 |
We betalen op dit moment € 58.000 per jaar aan Prorail voor het beheer van 7 onderdoorgangen in Almere Poort. Bij het kritisch kijken naar de beheeractiviteiten in de stad worden ook dit soort afspraken met derden scherper tegen het licht gehouden. Als we dit in eigen beheer gaan doen, verwachten we dit vanwege schaalvoordelen tegen lagere kosten te kunnen beheren. Dit kan alleen als hierover aangepaste afspraken kunnen worden gemaakt met ProRail.
Voor de rest van Almere zijn de onderdoorgangen al in beheer van de gemeente.
Reserve Openbare Ruimte
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
1.000 | |||||
totaal | 1.000 |
In de Programmabegroting 2021 is noodgedwongen € 10 miljoen bezuinigd door onderhoudsprojecten uit te stellen, waarmee onderhoudsachterstanden verder zijn opgelopen. Bij de Programmabegroting 2022 en 2023 is vervolgens besloten om deze bezuiniging in twee stappen terug te draaien. Het grootste deel van dit geld is inmiddels ingezet, maar er resteert nog € 1 miljoen in de reserves. Dit geld laten we nu vrijvallen.
Reserve Openbare Ruimte - projecten FVA
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
2.500 | |||||
totaal | 2.500 |
Vanuit het Fond Verstedelijking Almere (FVA) is een bijdrage van € 2,5 miljoen gedaan voor het onderhoud in de eerste jaren van projecten uit de eerste tranche. Deze bijdrage hebben wij gereserveerd in de reserve groot onderhoud. De kosten van het eerste onderhoud zijn inmiddels opgenomen in de reguliere beheerbegroting. Hierdoor kan het geld uit de reserve vrijvallen.
Uitfaseren olieschermen voor blauwalgbestrijding
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
a. bezuiniging | 85 | 85 | 85 | ||
b. implementatiekosten | -31 | ||||
totaal | 54 | 85 | 85 |
Bij het zwemstrand Almere Haven en bij de ingang van de havenkom zijn olieschermen aanwezig om te vermijden dat drijflagen van (blauw)alg en waterplanten de recreatiezone binnenkomen. Olieschermen zijn geen wettelijke verplichting, daarom gaan we als bezuiniging hiermee stoppen.
Deze maatregel is in de loop der tijd genomen om overlast van (blauw)alg en waterplanten sterk te verminderen. De afgelopen jaren is dit een effectieve maatregel gebleken. Overmatige blauwalgenbloei is een indicatie voor een slechtere waterkwaliteit (overmaat aan voedingsstoffen) en hangt samen met bredere aspecten van waterbeheer, lozingen en uitspoeling van stoffen naar het water.
Kleine verkeerskundige maatregelen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
150 | 150 | 150 | 150 | ||
totaal | 150 | 150 | 150 | 150 |
Vanuit het coalitieakkoord is extra budget beschikbaar gesteld om achterstanden in het beheer van de openbare ruimte terug te dringen. € 0,2 miljoen van dit budget is ingezet voor kleine verkeerskundige aanpassingen aan de openbare ruimte. Dit budget wordt bijvoorbeeld gebruikt om nieuwe verkeersdrempels aan te brengen, op het moment dat technisch nog geen vervanging of groot onderhoud nodig is. Deze aanpassingen worden geïnitieerd op basis van meldingen uit de gebieden en worden pas aangebracht na verkeerskundig advies.
Omvormen van grote grasvelden naar bos
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
40 | 40 | 40 | |||
totaal | 40 | 40 | 40 |
Almere heeft relatief veel grote grasvelden in parken. Soms ook in woonwijken. Grasvelden zijn duurder in het beheer dan bos. Voorgesteld wordt daarom om waar mogelijk (delen van) grote grasvelden om te vormen naar bos.
Voor de aanleg bestaan subsidiemogelijkheden. Waar deze niet voor handen blijken, zou je ervoor kunnen kiezen om het gras niet meer te beheren en het (op langere termijn) 'vanzelf' tot bos te laten verworden. De snelheid van 'spontane bosontwikkeling' en de bosstructuur die ontstaat, blijken voornamelijk afhankelijk van toeval en zijn daarom moeilijk te voorspellen. Over het algemeen duurt het zo'n 25 jaar voordat dergelijk spontaan bos massa krijgt.
Tussen bosaanplant en spontane bosvorming zitten ook nog wel mogelijke tussenvormen. Welke balans precies gekozen wordt, vereist nadere uitwerking.
Differentiatiegelden
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
609 | 609 | 609 | 609 | ||
totaal | 609 | 609 | 609 | 609 |
Bij de Programmabegroting 2019 – aan het begin van de vorige raadsperiode – is een structureel bedrag van € 1 miljoen vrijgemaakt om gericht in te zetten op beeldbepalende plekken. Gedachte hierbij was dat het effect van de besparingsmaatregelen, die een paar jaar daarvoor waren doorgevoerd met de Bestuursopdracht beheer, deels kon worden gecompenseerd door gericht juist iets extra’s te doen. Bij de Programmabegroting 2020 is besloten om een deel van dit budget weg te bezuinigen, waarna nog een structureel bedrag van circa € 0,6 miljoen resteert. Dit budget is niet structureel geoormerkt geld. Er wordt voor gekozen om dit te laten vervallen.
Minder vaak herstellen openbare verlichting
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
50 | 50 | 50 | 50 | ||
totaal | 50 | 50 | 50 | 50 |
Openbare verlichting gaat na verloop van tijd achteruit in beeldkwaliteit en worden daarmee worden de palen bijvoorbeeld roestig of gaan ze scheef staan. De gemeente hanteert binnen de wijken en hoofdwegen beeldkwaliteit C, waaraan specifieke beeldkwaliteit indicatoren zijn verbonden. De gemeente gaat in wijken elke 5 jaar na of de lantaarnpalen nog aan dat beeldkwaliteitsniveau voldoen en herstelt waar nodig. Door de cyclus te verlengen naar 10 jaar kan dit beheerbudget worden gehalveerd. Hiermee kan naar verwachting € 10.000 worden bespaard op de beeldkwaliteitsinspectie en € 40.000 op de herstelacties in het kader van beeldkwaliteit.
Implementatiekosten van maatschappelijke effecten bezuinigingsopgave
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
-300 | -300 | -100 | |||
totaal | -300 | -300 | -100 |
Bezuinigen op de openbare ruimte hebben altijd effect op de omgeving waarin onze bewoners en bezoekers dagelijks verblijven en waarin ondernemers zaken doen en deze effecten zijn vrijwel altijd duidelijk zichtbaar. Bezuinigingen op beheer leiden daarom vrijwel zonder uitzondering tot meer bewonersmeldingen en klachten en tot hogere vereiste personele inzet en werkdruk. Hiervoor is, in ieder geval voor de eerste paar jaar, extra personele inzet nodig.
Budgetplafond inclusief taakstelling op groenonderhoud
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
1.000 | 1.000 | 1.000 | |||
totaal | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Op dit moment besteden we ons dagelijks verzorgend onderhoud aan op basis van de door de raad vastgestelde beeldkwaliteitsnormen voor beheer. Voor elk soort openbare ruimte (zoals de verschillende groensoorten bijvoorbeeld gazon, haag, et cetera) en per functiegebied (centrum, woonwijken, bedrijventerreinen, et cetera) geldt een eigen beheerniveau. Aannemers geven in het kader van de aanbesteding aan hoeveel het bij hen zou kosten om tegen het vastgestelde beheerniveau te beheren. Vervolgens kiezen wij uit de inschrijvende aannemers de aannemer die de beste combinatie levert van prijs en toegevoegde waarde conform de vooraf vastgestelde gunningscriteria.
Het is een mogelijkheid om dit systeem te verlaten en in plaats hiervan uit te gaan van een plafondbedrag, waarvoor we de het groen- en waterbeheer willen laten uitvoeren. De aannemers geven vervolgens aan welk beheerniveau ze hiervoor kunnen leveren. Hierbij gaan we nog altijd wel uit van een ondergrens niveau (in principe wordt dit het 'instandhoudings' niveau C). Mochten aannemers binnen de voorgestelde prijs denken op onderdelen een hogere beheerniveau te kunnen leveren dan die ondergrens, dan scoren ze hierop in de aanbesteding. Wij kiezen als gemeente de best beherende partij voor de voorgestelde een vaste prijs. Dit is een complexe manier van gunnen met een hogere risicofactor. Met deze voorgestelde werkwijze gaan wij een bezuiniging van € 1 miljoen invullen, door het budget taakstellend te verlagen.
In het algemeen hebben we als gemeente met deze alternatieve aanbestedingswijze minder invloed op hoe het beheer van groen en water wordt uitgevoerd. Er kunnen nog steeds bepaalde voorwaarden worden gesteld, maar behalve deze voorwaarden ligt het initiatief voor het bepalen hoe het werk wordt gedaan bij de aannemer. We zullen in ieder geval als voorwaarde meegeven dat het ecologisch maaibeheer wel moet worden uitgevoerd
Voor een aantal werkzaamheden op en nabij het water (maaien oevers en waterplanten) geldt dat wij deze werkzaamheden uitvoeren in opdracht van het waterschap. Aanpassen van de uitgangspunten is daarbij alleen mogelijk met toestemming van het waterschap.
Minder vaak snoeien stam en wortelopschot
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
50 | 50 | 50 | |||
totaal | 50 | 50 | 50 |
Een aantal boomsoorten ontwikkelt (ongewenst) stam- en wortelopschot. Het verwijderen daarvan is voornamelijk cosmetisch en heeft nauwelijks beheertechnische impact. Het is daarmee mogelijk om de inzet hierop met 50% terug te brengen.
Herstelkosten evenementen in rekening brengen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
20 | 20 | 20 | 20 | ||
totaal | 20 | 20 | 20 | 20 |
Evenementen (exclusief koningsdag en Bevrijdingsdag):
Wij faciliteren al jarenlang alle evenementen in de stad op het gebied van civiel technische infrastructuur. Bij het schouwen van de evenementen worden de knelpunten opgemerkt en besproken. Dit leidt in sommige gevallen tot herstel of een passende tijdelijke maatregel (bijv. verwijderen paaltjes of aanbrengen platenbaan, verplaatsen bloembakken). De kosten variëren per jaar en zijn afhankelijk van aard en omvang van het evenement. Tot heden wordt dit gedaan vanuit de middelen voor dagelijks verzorgend onderhoud en worden deze kosten niet (altijd) in rekening gebracht. Daarnaast vinden evenementen plaats in de openbare ruimte en brengt dit ook kosten met zich mee ten aanzien van het beheer en onderhoud van de openbare ruimte.
Objecten
Jaarlijks worden aan verschillende partijen een vergunning verstrekt om objecten tijdelijk in de openbare ruimte te zetten. Echter, voor het plaatsen van deze objecten wordt geen vergoeding gevraagd. Wij gaan onderzoeken of er bij het verstrekken van de vergunning ook geen standaard vergoeding kan worden gerekend voor de verhuur van de openbare ruimte.
Verminderen budget bewonerswensen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
53 | 53 | 53 | 53 | ||
totaal | 53 | 53 | 53 | 53 |
Met deze maatregel wordt het bewonersbudget dat beschikbaar is binnen de beheerbegroting verminderd. Uit deze pot wordt budget voor bewonerswensen toegekend om participatie in de gebieden te vergroten, maar ook om initiatieven met betrekking tot zelfbeheer te ondersteunen (zoals zelf maaien van grasvelden). In de afgelopen jaren is het budget gegroeid naar een bedrag van € 164.000. In de afgelopen 2022 en 2023 is hiervan tussen de € 110.000 en € 120.000 uitgeven (ten opzichte van budget van € 146.000 in 2023 en € 168.000 in 2024).
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
korting parkeerabonnementen en -vergunningen laten vervallen | 150 | 150 | 150 | 150 | |
verhoging van het dagtarief parkeren Almere Buiten naar € 3 | 413 | 413 | 413 | 413 | |
gratis parkeren schilgebied terugbrengen naar 30 minuten | 50 | 50 | 50 | 50 | |
bezoekerstarief schilgebied in Almere Stad | 105 | 105 | 105 | 105 | |
17,5% verhoging parkeertarieven | 2.630 | 2.628 | 2.628 | 2.628 | |
afvalstoffenheffing kostendekkend maken | 597 | 1.504 | 1.512 | 1.521 | |
totaal | 3.945 | 4.850 | 4.858 | 4.867 |
Korting parkeerabonnementen en -vergunningen laten vervallen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Opbrengst abonnementen | 92 | 92 | 92 | 92 | |
Opbrengst vergunningen | 58 | 58 | 58 | 58 | |
totaal | 150 | 150 | 150 | 150 |
Vrijwel alle parkeerproducten worden inmiddels digitaal aangevraagd, verlengd en opgezegd. Hierdoor kan worden volstaan met het vaststellen van het parkeertarief per maand. Het drie maanden- en jaartarief kan hiervan dan op eenvoudige wijze worden afgeleid. De korting op deze abonnementen komt te vervallen. Vanaf 2025 hanteren we enkel nog maandbedragen. Dit leidt tot een vermindering van de administratieve lasten en een stijging van onze inkomsten.
Verhoging van het dagtarief parkeren Almere Buiten naar € 3
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
garage dagtarief buiten | 50 | 50 | 50 | 50 | |
straat dagtarief buiten | 414 | 414 | 414 | 414 | |
vennootschapsbelasting | -51 | -51 | -51 | -51 | |
totaal | 413 | 413 | 413 | 413 |
In 2024 geldt in Almere Buiten voor het straat parkeren een 24 uurtarief van € 2 en voor het garage parkeren een dagtarief van € 2. Dit tarief is sinds 2014 niet verhoogd. Dit wordt zoals afgesproken in het coalitieakkoord verhoogd naar € 3 per dag. Daarnaast wordt voor het straat parkeren het 24 uurtarief aangepast naar een dagtarief.
Gratis parkeren schilgebied terugbrengen naar 30 minuten
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
50 | 50 | 50 | 50 | ||
totaal | 50 | 50 | 50 | 50 |
In het schilgebied in Almere Stad werd voor de eerste 60 minuten een 0-tarief geheven voor kortparkeerders waarvan het kenteken is aangemeld in het centraal parkeerregister (via belparkeren of via een ticket bij de parkeerautomaat). Dit wordt in 2025 teruggebracht naar de eerste 30 minuten.
Bezoekerstarief schilgebied in Almere Stad
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
105 | 105 | 105 | 105 | ||
totaal | 105 | 105 | 105 | 105 |
Het huidige bezoekerstarief in het schilgebied is laag. Dit tarief is sinds de introductie in 2014 niet meer geïndexeerd. We stellen voor om het tarief vanaf 2025 in het schilgebied te verhogen naar € 0,25 per uur en € 1,00 per dag.
17,5% verhoging parkeertarieven
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
2.630 | 2.628 | 2.628 | 2.628 | ||
totaal | 2.630 | 2.628 | 2.628 | 2.628 |
We verhogen onze parkeertarieven met 17,5%. Dit levert ons bij gelijkblijvend parkeergebruik ongeveer € 3 miljoen extra op. Hierbij moeten we wel rekening houden met de vennootschapsbelasting die wij moeten betalen over onze parkeeropbrengsten. Dit kost ons ongeveer € 0,4 miljoen voor deze verhoging.
Naast deze extra verhoging worden de tarieven ook met 4,64% verhoogd voor de reguliere loon- prijsstijgingen. Voor een verdere toelichting op de parkeertarieven verwijzen we naar de paragraaf lokale heffingen.
Afvalstoffenheffing kostendekkend maken
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
597 | 1.504 | 1.512 | 1.521 | ||
totaal | 597 | 1.504 | 1.512 | 1.521 |
Wettelijk gezien mogen we maximaal 100% kostendekkend zijn en geen winst maken op de afvalstoffenheffing. In het coalitieakkoord is afgesproken om het tarief gemiddeld met € 6,50 te verhogen dit zorgt voor € 0,6 miljoen aan extra opbrengsten.
Na deze aanpassingen is het structurele verschil tussen de opbrengsten en kosten nog € 0,9 miljoen. Vanaf 2026 zal deze ruimte worden benut. Dit kan door het tarief te verhogen of de kosten te verlagen of een combinatie hiervan. Het verlagen van de kosten zou bijvoorbeeld kunnen door de dienstverlening te versoberen. Hierbij kan gedacht worden aan in de winter minder vaak het gft ophalen of de openingstijden voor (een aantal van) de recyclingperrons aan te passen. De komende periode zal de invulling van de ruimte worden uitgewerkt en via een apart voorstel worden voorgelegd aan de raad.
Onvermijdelijke knelpunten, meevallers en neutrale wijzigingen zijn opgenomen in de 3e kwartaalrapportage. |
---|
Onderstaand de wijzigingen die (deels) betrekking hebben op dit programma.
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
onvermijdelijke bijstellingen | |||||
actualisatie onderhoud en vervanging openbare ruimte | -40 | -1.300 | |||
groot onderhoud Gooimeerdijk | -3.700 | -1.910 | 180 | 180 | |
aanpak invasieve exoten | -560 | ||||
naheffing parkeren | 455 | ||||
ingestort riool waterwijk | -280 | ||||
overgedragen watergangen aan Waterschap | 300 | ||||
tuinvergrotingen | -132 | ||||
projectvertraging | |||||
afvalwater Oosterwold | 5.510 | -1.310 | -1.100 | -3.100 | |
Toekomstbestendig afval inzamelsysteem | 900 | 500 | -350 | -1.050 | |
totaal | 6.753 | -5.110 | -3.360 | -3.970 | -1.120 |
Actualisatie onderhoud en vervanging openbare ruimte
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Openbare ruimte | |||||
bijstelling programma onderhoud woonwijken | -40 | ||||
jaarschijf 2028 | -1.300 | ||||
Financiën | |||||
jaarschijf 2028 | 1.100 | ||||
totaal | -40 | -200 |
Toevoeging jaarschijf 2028
De kosten van vervangingsinvesteringen worden verspreid over de jaren dat we de investeringen gebruiken. Bij elke begroting wordt structureel extra geld vrijgemaakt, om ook de nieuwe investeringen van het jaar dat we aan de begroting toevoegen te kunnen afbetalen. Hierbij wordt in principe uitgegaan van de lange termijn inschatting van de kosten, zoals doorgerekend in het Strategisch assetmanagementplan uit 2021. Hierin is berekend dat de extra kosten in 2028 € 1,3 miljoen bedragen. We betalen € 1,1 vanuit de areaalgroei. Aanvullend is er dan nog € 0,2 miljoen nodig.
Bijstelling programma onderhoud woonwijken
We halen het grootschalig onderhoud aan de Java Legioenstraat in Verzetswijk naar voren. Hier wonen veel ouderen en zorgbehoeftigen. Doordat de buurt relatief veel bodemdaling kent, kunnen zij steeds minder goed vanuit hun huis de straat op. Hierdoor is eerder onderhoud nodig dan eerder gedacht. Het onderhoud kost in totaal € 900.000. Doordat deze kosten over een langere periode gespreid worden, is voor 2025 € 40.000 extra nodig. Omdat deze buurt eerder in onderhoud wordt genomen, stellen we ander onderhoud uit, waardoor voor de jaren 2026 en verder geen extra geld nodig is.
Groot onderhoud Gooimeerdijk
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Openbare ruimte | |||||
groot onderhoud | -3.700 | -1.910 | |||
kapitaallasten | 180 | 180 | |||
totaal | -3.700 | -1.910 | 180 | 180 |
Het invoeren van de nieuwe systematiek voor het betalen van groot onderhoud en vervangingen in de openbare ruimte was een ingewikkelde operatie. We wisten toen al dat deze werkwijze in de volgende jaren nog moest worden aangescherpt en dat dit effect zou kunnen hebben op de gemeentebegroting. Voor het asfaltonderhoud zien we nu dat een bijstelling nodig is van de aannames die eerder gedaan zijn. Het vervangen van de bovenste laag van het asfalt is eerder begroot als een investering die wij afschrijven over de levensduur. Inmiddels is duidelijk dat dit volgens de boekhoudregels toch ´groot onderhoud´ is, omdat de twee onderliggende asfaltlagen niet worden onderhouden. De kosten moeten daarom in één keer worden afbetaald, in plaats van dat deze over de levensduur worden gespreid.
Uit inspecties blijkt bovendien dat de staat van de asfaltwegen snel achteruitgaat. Daarmee is in het Strategisch assetmanagementplan onvoldoende rekening gehouden, waardoor nu extra geld nodig is. Voor de Gooimeerdijk zijn kleinschalige reparaties niet langer voldoende en doelmatig, en moet op grotere schaal de bovenste laag van het asfalt worden vervangen. Voor het onderhoud van de oostkant in 2025 is € 3,7 miljoen nodig. Het onderhoud van de westkant, dat in 2026 moet volgen, kost nog eens € 2 miljoen. Doordat groot onderhoud volgens de begrotingsregels in een keer moet worden afbetaald, is voor de volgende jaren minder geld nodig voor afbetaling van investeringen.
Als we volgend jaar niet starten met het groot onderhoud van de Gooimeerdijk zullen onveilige situaties ontstaan, waardoor op een gegeven moment zelfs afzettingen noodzakelijk zullen zijn. Daarnaast zullen ook de onderliggende asfaltlagen worden aangetast, waardoor de herstelkosten alleen maar verder toenemen. Daarom moeten we dit nu al aanpakken.
Aanpak invasieve exoten
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Openbare ruimte | |||||
hemelbomen | -500 | ||||
Japanse duizendknoop | -60 | ||||
totaal | -560 |
Hemelbomen
We zien in de stad toenemende overlast van hemelbomen. Dit is een boomsoort die door de sterk groeiende wortels schade aanricht aan de omgeving. Dit zien we op dit moment in Almere vooral in de Filmwijk. Hier zien we niet alleen opdruk van de bestrating, maar groeien de wortels ook in de kruipruimtes en in een enkel geval zelfs door de muur van een huis weer naar buiten. De hemelboom is inmiddels door de EU op een lijst van invasieve exoten gezet. Hiervoor geldt dat deze moeten worden opgespoord en verwijderd, of waarvoor verdere verspreiding en schade in ieder geval zoveel mogelijk moet worden voorkomen. Om hogere kosten in de toekomst te voorkomen is het noodzakelijk om verdere verspreiding te voorkomen. Voor de aanpak in de Filmwijk is volgend jaar € 0,5 miljoen nodig.
Japanse duizendknoop
Om verdere uitbreiding te vermijden en schadeoverlast door de Japanse duizendknoop terug te dringen is een andere aanpak nodig, waarin ook bestrijding is opgenomen. De kosten hiervan worden betrokken bij de actualisatie van het Strategisch assetmanagementplan, die in 2026 richting raad gaat. Voor 2025 is voor de bestrijding € 60.000 nodig.
Naheffing parkeren
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Openbare ruimte | |||||
inkomsten | 700 | ||||
uitgaven | -245 | ||||
totaal | 455 |
Door de (extra) inzet van de scanauto en door meer autobezitters die geen parkeergeld betalen ontvangen we in 2024 meer inkomsten uit naheffingen. Wel moeten wij hierdoor extra handhavers inzetten voor de nacontrole en onze voorzieningen voor oninbare naheffingen verhogen. Per saldo levert dit een voordeel op van € 0,5 miljoen.
Ingestort riool waterwijk
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Openbare ruimte | |||||
-280 | |||||
totaal | -280 |
In Waterwijk hebben we te maken met twee ingestorte riolen onder de busbaan. Dit leverde direct gevaar op voor de omgeving. Om dit gevaar weg te nemen zijn deze riolen dichtgeschuimd. Als gevolg hiervan is er vanuit een deel van Waterwijk geen afvoer van rioolwater meer mogelijk. Vanaf dat moment is het rioolstelsel twee keer per dag met grote trailers leeggereden. Dit zorgt voor veel extra kosten.
In overleg met de betrokken partijen is de busbaan afgesloten om de reparaties uit te kunnen voeren. Inmiddels is het riool hersteld.
Overgedragen watergangen aan Waterschap
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Openbare ruimte | |||||
300 | |||||
totaal | 300 |
Bij de derde kwartaalrapportage 2023 is extra geld beschikbaar gesteld voor het baggeren van wateren die we overdragen aan het waterschap. Om deze over te kunnen dragen moesten wij deze watergangen eerst uitbaggeren. De inschatting was dat dit ongeveer € 0,9 miljoen zou gaan kosten. Uiteindelijk zijn deze kosten € 0,3 miljoen lager uitgevallen.
Tuinvergrotingen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Openbare ruimte | |||||
inkomsten | -87 | ||||
uitgaven | -45 | ||||
totaal | -132 |
Minder inwoners kopen restgronden om hun tuin te vergroten dan waar we in de begroting vanuit gingen. Ook wordt er veel tijd besteedt aan het groot onderhoud in Muziekwijk. Daarnaast maken we extra kosten door ziektevervanging. We onderzoeken wat de mogelijkheden en gevolgen voor komende jaren zijn. In het najaar komen we met een voorstel.
Toekomstbestendig afval inzamelsysteem
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Openbare ruimte | |||||
900 | 500 | -350 | -1.050 | ||
totaal | 900 | 500 | -350 | -1.050 |
Er is opnieuw gekeken naar de inzet van de beschikbare budgetten voor het toekomstbestendig afvalinzamelsysteem (TAS) voor de aankomende jaren. Als gevolg van de bestuurlijke vertraging zijn ook uitgaven en daarmee budgetten doorgeschoven.
Afvalwater Oosterwold
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Openbare ruimte | |||||
5.510 | -1.310 | -1.100 | -3.100 | ||
totaal | 5.510 | -1.310 | -1.100 | -3.100 |
Op basis van het raadsvoorstel Fasering, verrekening en dekking afvalwaterzorg Oosterwold (23225) is geld beschikbaar gesteld voor de afvalwaterzorg in Oosterwold. Er waren toen nog veel onzekerheden, bijvoorbeeld over wanneer welke kosten zich zullen voordoen. We stellen deze inschatting nu bij, op basis van de actuele inzichten. We verwachten het geld dat in 2024 overblijft de komende jaren alsnog nodig te hebben voor deze taken. We schuiven dit geld daarom door.